БГНЕС припомня, че на 18 септември 2012 г. съдът даде ход на делото срещу 13 подсъдими за проповядване на радикален ислям. Повечето подсъдими са имами от областите Пазарджик, Смолян и Благоевград. Стотици жители от Пазарджишко, Благоевградско и Смолянско бяха на 18 септември пред сградата на Пазарджишкия окръжен съд. Те обясниха присъствието си с желанието да окажат морална подкрепа на 13-те обвинени в проповядване на салафизъм. В подкрепа на подсъдимите и на следващите заседания по делото дойдоха десетки жители от Пазарджишко.
На 17 декември 2012 г. делото беше отложено за първи път заради болен подсъдим - Байрам Ушев не се яви. Тогава трябваше да бъдат изслушвани експерти. На едно от последните заседания за декември миналата година адвокатите и съдът оспориха и не приеха първата преводаческа експертиза по делото. Мотивите бяха, че в превода от турски на български експертът доц. Юлия Кирилова няма достатъчно познания по ислямска религия, за да прави заключение доколко са антидемократични идеите, открити в конфискуваната религиозна литература от домовете на 13-те обвиняеми имами. Съдът прие две технически експертизи, като едната от тях – графологическата, доказа, че поставените подписи под набора от отчетни документи са на един от подсъдимите.
В Окръжен съд – Пазарджик постъпи молба на 14 февруари от вещото лице Александър Шунин, с която заявява, че не е готов с поставената му от съда задача, поради това, че част от материалите съдържат обемни и сложни в езиково отношение религиозни текстове, които изискват повече време и внимание при превода. От вещото лице Александър Кирков пък е постъпил факс, с който уведомява съда, че е в чужбина и е възпрепятстван да се яви на съдебно заседание.
Окръжен съд – Пазарджик, като взе под внимание, че за съдебното заседание за 18 февруари 2013 г. не е предвидено друго освен изслушването на двете вещи лица отсрочи заседанието по делото за 11 март. Тогава делото срещу 13-те имами в Пазарджик беше отложено за 10 април, заради заболяване на подсъдимия Али Хайрадин. В заявление до Окръжния съд в Пазарджик той настоя за отлагането, за да може лично да присъства на следващото заседание. На заседанието тогава трябваше да бъде представена т.нар. арабска експертиза. Мюсюлманските духовници са обвинени в разпространяване на антидемократична идеология и членуване в нерегистрирана у нас ислямистка организация.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Делото в Пазарджик в доклада на САЩ за религиозните свободи
Българската конституция и други закони и политики защитават религиозните свободи, но има твърдения за нарушаване на тези права. Това пише огласения късно в понеделник годишен доклад на Държавния департамент на САЩ за религиозните свободи по света през 2012 г.
Много мюсюлмански лидери продължават да се оплакват от тормоз на службите за сигурност, казвайки, че имами и мюфтии периодично са викани на разпит като форма на заплаха, пише в документа.
В него се отбелязва делото в Пазарджик срещу 13 мюсюлмански лидери, обвинени през 2011 г., че участват в незаконна организация, разпространяват антидемократична прошариатска идеология, насочена към подкопаване на върховенството на закона и основните човешки права. Както и в проповядване на омраза към други религиозни групи на петъчните молитви.
Няколко очевидци заявиха, че трябвало да дадат показания под принуда. А един каза, че са заплашвали него и семейството му. Главното мюфтийство продължава да твърди, че обвинените са невинни и нарича процесът атака срещу религиозните свободи, пише в доклада.
Документът отбелязва твърденията, че някои партии експлоатират религиозните проблеми с политическа цел. За пример се дават ВМРО, "Атака", Националният фронт за спасение на България, които организирали протести пред съда в Пазарджик срещу носенето на религиозно облекло и разпространението на исляма. "Атака" продължава да организира протести срещу джамии като използва високоговорители. През октомври тя призова да се забрани строежът на джамии в страната.
През май ученичка се оплака в Комисията за защита от дискриминация, защото не я пускали на училище със забрадка. Решението на комисията се очаква до края на годината.
Някои религиозни групи, включително мормони и Свидетели на Йехова продължават да се натъкват на дискриминация и предразсъдъци от страна на местните власти, въпреки че имат национална съдебна регистрация. Бургас и Петрич, въвели, противно на закона, забрана за някои форми на прозелитизъм (разпространение на вярата), чрез ходене по домовете например. Освен това забраняват разпространение на религиозна литература въпреки съдебната регистрация на вероизповеданието.
Свидетели на Йехова и мюсюлмански общности се оплакват, че се натъкват на проблеми при получаване на разрешителни за молитвени домове и джамии. В Благоевград продължават да игнорират молбата за ремонт на джамията. Варна пречи на Свидетели на Йехова да изградят молитвен дом. София продължава да не дава разрешение за втора джамия.
Правителството не е последователно в прилагането на правната и политическата защита на религиозните свободи. Мормони се оплакаха, че през юли полицията не се намесила, когато пред тях група тийнейджъри удряла и ритала техни мисионери в София.
Като цяло отношенията между различните вероизповедания са толерантни. Но дискриминацията, тормозът и обществената нетърпимост към някои религиозни групи остава постоянен проблем. Свидетели на Йехова твърдят, че медии дезинформират за техните действия и вярвания, също и мормоните, които се оплакват най-вече от тв СКАТ в Бургас и Варна.
Еврейски групи и мюфтийството продължават да се оплакват от осквернявания. През януари вандали хвърлиха коктейл "Молотов" по прозорците на регионалното мюфтийство във Варна. През септември хулигани надраскаха с графити еврейски паметник в Плевен - за трети път през последните 18 месеца. Лидери на еврейската общност изразяват в частни разговори безпокойство от съобщенията от нарастването и неограничаването на инциденти, свързани с антисемитизъм в социалните медии.
Очаква се съдът
да изслуша експертизата на д-р Хасанов, който трябва да представи теологически
анализ на 9 писмени материала на турски език, преведени от друго вещо лице по
делото. Съдът постанови също да бъдат призовани като свидетели за заседанието
главният мюфтия Мустафа Алиш Хаджи и заместникът му Ведат Ахмет.
На предното
заседание по делото съдът в Пазарджик прие втората част от експертизата на
документи на арабски език, изготвена от вещото лице Александър Шунин, въпреки
твърденията на защитата, че вещото лице няма необходимата компетентност по
арабски език.
Призованото за
предното заседание второ вещо лице - д-р Сефер Хасанов от Висшия ислямски
институт, не се яви и делото и затова то бе отложено за 4 юли. В залата на
предното заседание възникна спор за изплащането на пътните разноски на вещото
лице Шунин, тъй като според защитата той бил "довеждан в Пазарджик с
автомобили на специалните служби". Пред съда Шунин посочи, че е пристигнал
с автомобил на негов приятел и няма претенции за изплащане на пътни разходи.
Съдът прие обяснението и не присъди разноски за транспорт.
Днес се разпитват двама свидетели – Мустафа
Алиш Хаджи, главен мюфтия на Република България и Ведат Али, негов заместник. В
залата присъства и вещото лице Сафер Хасанов, което е извършило теологичната
експертиза по делото. Повече от час продължи разпитът на главния мюфтия.
Разпитът още не е приключил, тъй като само защитата изчерпа своите въпроси.
След 15-минутна почивка прокурорът ще има право да задава въпроси към главния
мюфтия. Хаджи обясни, че познава общо 8 от подсъдимите, които присъстват в
залата. Повечето от въпросите към него бяха насочени към така наречената
комисия по фетва, която се оглавява от главния мюфтия. Комисията дава
религиозни становища по въпроси, които касаят мюсюлманите в България. Работата
на комисията е да каже какво е правилно и какво не, каза главният мюфтия. Той каза
също, че в България има Национален съвет на религиозните общности, в който
участват представители не само на мюсюлманската религия, но и на други религии.
В този смисъл мюсюлманите общуват и с хора от останалите религии. Главното
мюфтийство ръководи дейността на районните мюфтийства, които са 21, така че то
осъществява контрол върху тях. Комисията по фетва е разглеждала религиозни
ритуали, особено погребенията, обясни Мустафа Хаджи. Решението, което е дала тя
е, че хората трябва да се погребват без дрехи и ковчег, само с плат, който се
изработва за погребенията по специален начин. Такава е религиозната традиция.
Главният мюфтия обясни, че при комунизма хората са били принудени да се
погребват в ковчези и с дрехи. Това е продължило 15-20 години, в резултат на
което някои от мюсюлманите са приели, че това е нормален начин за погребение.
Главният мюфтия обясни и така наречената тема за лихвата, която е забранена в
Корана. Освен това той каза, че не е забелязал в България да се извършват
религиозни дейности, окито да противоречат на мюсюлманското вероизповедание.
..................................................................................................................
Главният мюфтия на Република България
Мустафа Хаджи призна по време на разпита в Окръжен съд Пазарджик по делото за
радикален ислям, че организацията Ал Уакф ал Ислями съществува, но не знае тя
да е регистрирана в България, предаде репортер на Радио „Фокус” Пазарджик. Имал
е среща с представители на организацията през 2005 или 2006 година, като,
според него, те не са успели да направят клон в нашата страна и да работят
официално, като подпомагат мюсюлманите. Хаджи се е срещал с представители на
организацията, тъй като това е фондация, близка до кралското семейство в
Саудитска Арабия и е имал надежда, че те ще помагат на мюсюлманите в България.
Според него, организацията няма официално представителство в страната, затова
той не е запознат как набират средствата, за да съществуват. Главният мюфтия
обясни още, че са ползвани пари в брой и пари на ръка в периода 2010 – 2011
година, когато сметките на мюфтийството са били запорирани и е нямало как да се
правят разплащания по друг начин. Освен това, към главния мюфтия бяха зададени
въпроси, свързани със сигнали за нередности при проповядването на исляма в
страната. Той каза, че е получил писма от жени, които имат проблем със снимките
за лични карти, в резултат на което се е срещал със зам.-министъра на
вътрешните работи, но не се е стигнало до напрежение между мюсюлманите. Имало е
спорове между така наречените млади и стари мюфтии, като този спор е разрешен и
не се е стигнало до напрежение. Според Хаджи, няма забрана да се внася ислямска
литература от чужбина в България и над 90% от ползваната в страната литература
е внесена от чужбина, тъй като в България не се издава такава. Мустафа Хаджи
Алиш обясни още, че той също е внесъл такава литература, която е била проверена
на митницата след престой в Йордания. В България хората сами избират къде, за кого
и как да даряват средства. По конкретен въпрос за сигнали дали някой от 13-те
подсъдими е проповядвал салафизма и налагане на Шериатската държава, Мустафа
Алиш Хаджи каза, че не е получавал такива сигнали в главното мюфтийство. След
съдебната почивка Хаджи отговори и на въпроси на журналисти. Той каза, че
според него радикален ислям като понятие не съществува и на практика хората,
които са в съдебната зала, са проповядвали обикновения ислям. Заседанието на
съда продължава.
..........................................................................................................
0 коментара:
Публикуване на коментар